Protocol general

Protocolul general descrie modul în care se poate organiza procesul de coaching, începând cu prima ședință, cea de informare și planificare, continuând cu ședințele de lucru propriu-zise și terminând cu ședința de integrare.

Ședințele pot avea loc în formula coach-client, „unu la unu”. Când clientul este minor, prima și ultima ședință se derulează în prezența unui părinte sau cu amândoi părinții. Există și posibilitatea de a se derula sedințe între coach și mai mulți membri ai unei familii sau cu ambii parteneri ai unui cuplu.

Coachingul se poate desfășura „față în față”, de obicei, în cabinetul coach-ului. Există și alternativa unui birou oferit de compania-client, pentru situațiile în care sunt mai mulți angajați implicați în contract. Parcurile sau grădinile sunt un loc potrivit atunci când oferă liniște și discreție. Spațiile publice pot fi accesate pentru testare, mai ales când clientul se confruntase înainte de coaching cu probleme legate de acele locuri.

Interacțiunea prin Internet este folositoare atunci când coach-ul și clientul se află în locații diferite și aleg varianta mai facilă de a comunica audio-video prin aplicații tip Skype sau Messanger. Pentru asta, coach-ul și clientul au nevoie de un laptop sau de o tabletă cu cameră web, microfon și căști, precum și de o conexiune stabilă, cu bandă suficientă la Internet.

Durata de timp clasică pentru o ședință de coaching este de 60 de minute. În funcție de situație, o ședință poate dura și mai mult, de la 2 până la 4 ore.

Frecvența sedințelor poate fi de una pe săptămână, de preferat în aceeași zi a săptămânii și la aceeași oră. Și aici se poate stabili o altă succesiune, cu mai multe sedințe pe săptămână sau la un interval mai mare, de 8-10 zile.

Clientul își poate stabili de la început un număr de sedințe. Recomandarea mea este de 12 sedințe inițiale, care pot dura în jur de 3 luni, ulterior stabilindu-se posibila continuare.

Resursele materiale folosite sunt asigurate de coach: flipchart, foi, instrumente de scris, cuburi, lego și altele. Anumite exerciții îi pot cere clientului să aducă lucruri mici, simple, disponibile în mediul înconjurător: crenguțe, frunze, flori etc.

Coach-ul și clientul stabilesc împreună, de comun acord: locul întâlnirilor de coaching, calendarul, frecvența, durata, prețul, modul de plată, tratarea absențelor și întârzierilor, comunicarea între două ședințe consecutive (telefon, sms, e-mail). Se stabilește, tot la început, și modul în care se poate reveni la reorganizarea planului de întâlniri.

Planul de coaching se face personal de către clienții cu vârsta peste 18 ani sau de către unul dintre părinți, pentru elevii și studenții cu vârsta sub 18 ani.

Clientul este cel care decide momentul când întră în coaching și când iese din coaching, pe baza a ceea ce gândește și simte. Coach-ul doar ia la cunoștință fără a se opune, putând oferi informații, recomandări, sfaturi, doar dacă i se solicită și doar despre elementele de organizare.

Coach-ul poate amâna sau întrerupe ședințele de coaching din motive pe care i le comunică clientului: clientul se află în tratament medicamentos care îi afectează temporar atenția, concentrarea, starea de veghe normală; clientul întârzie sau absentează fără să anunțe și fără să reprogrameze sedințele neefectuate.

Pe durata oricărei sedințe de coaching, atât coach-ul, cât și clientul comunică unul cu celălalt, verbal și non-verbal; fiecare poate să pună întrebări, să dea răspunsuri sau să tacă; să noteze pe hârtie; să deseneze; să lucreze cu cuburi sau lego; să stea pe loc, așezat sau în picioare; să meargă, să gesticuleze.

Exercițiile ghidate de coach în timpul orei de coaching pot antrena memoria, imaginația, spontaneitatea, răbdarea clientului, precum și alte resurse mentale, emoționale sau fizice ale acestuia.

Culoarul de start

Nu este nevoie ca un client să știe sau să fie conștient de tipul de proces folosit de coach, ci ca acesta -clientul - să rămană conectat pe durata ședințelor la obiectivul său, precum și la programul stabilit. Ca sprijin de început, "nuanțele" de mai jos pot fi pentru client un reper de pornire în explorare și în aventura schimbării.

Astfel, orice client poate incepe sedintele de dezvoltare personala prin Coaching, mai ales cand are cel putin un obiectiv, vrea ceva si acel ceva este diferit de ceea a obtinut pana in prezent. Prin Coaching clientul se indreapta spre succes, spre performante crescute, spre adaugarea de cunostinte si competente.

Alternativa pentru inceput este Echilibrarea Terapeutica, cand nu este nevoie ca un client sa stie tot ce vrea, nu are obiective, ci simte sau stie in felul sau ca se confrunta cu probleme emotionale, la nivel fizic sau in strategiile mentale.

Profilul motivational personal poate fi a treia cheie cu care un client deschide calea colaborarii noastre. Preocupat in special de motivatia sa in munca, in invatare si in viata de zi cu zi, clientul vrea o adresare mai directa cu obiectivele sau problemele sale, prin prisma motivatiei, cu ajutorul instrumentului LAB Profile | Language and Behaviour Profile.

Al patrulea mod de incepere a dezvoltarii personale se refera la Replicarea performantei proprii sau a altcuiva. Strategia de succes a unei persoane intr-un domeniu anume poate fi “schitata”, “pusa pe portativ” sau “modelata”, pentru a fi ulterior “incorporata” fie in acelasi domeniu, fie in alte aspecte importante ale vietii.

Din orice punct ai incepe calatoria ta avand in interiorul tau o intentia pentru viata mai buna, poti continua cu oricare subiect care te intereseaza, fiind vorba fie despre obiective, fie despre alte probleme, fie despre motivatie, fie despre modelarea excelentei umane.

Reusita ta nu este dependenta de alegerea "buna" a unui subiect clar si a unei metode "sigure" pentru redesign interior. Desi este bine uneori sa fii suficient informat, nu este neaparat sa fii specialist in "tehnologia" folosita de Coach. (Totusi, nu de putine ori, clientii au "invatat meserie"!)

Asta pentru ca reusita ta depinde doar de cat mult amani sau de cat de repede incepi.